Bahar Candan'a can kattı, "dondurma"dan sanat yaptı!

Sosyal medya kullanıcıları günümüzde birçok yaratıcı işe imza atıyor. Son olarak Lin Pesto isimli kullanıcı sevilen şarkıları yeniden yorumlayarak takipçileriyle paylaşıyor. Harika işlere imza atan Lin Pesto'nun bir hayranı da Cem Yılmaz. Dondurma Gibisin, Yananı Görür Allah, Delikanlım, Padişah gibi şarkılara cover yaparak sosyal medya kullanıcıların beğenisini kazandı. İşte Lin Pesto'nun en sevilen şarkıları ve rvzyn.wordpress.com sitesine verdiği röportaj...

Gerek Twitter gerekse YouTube gibi mecraların kullanıcıları günümüzde birçok yaratıcı ve eğlenceleri işlere imza atıyor. son olarak Lin Pesto isimli kullanıcı sosyal medya hesaplarından sevilen şarkıları yeniden yorumlayarak takipçileriyle paylaşıyor. Çok güzel işlere imza atan Lin Pesto'nun bir hayranı da Cem yılmaz. Dondurma Gibisin, Yananı Görür Allah, Delikanlım, Padişah gibi şarkılara cover yaparak sosyal medya kullanıcıların beğenisini kazandı. İşte Lin Pesto'nun en sevilen şarkıları ve rvzyn.wordpress.com sitesine verdiği röportaj...

Son günlerde sosyal medyada gizemli “cover” şarkılar dönüp duruyor. Lin Pesto‘nun projesini tek başına gerçekleştirdiği biliniyor. Özgün bir fikirle müzikal üretim gerçekleştiren ve şarkılarındaki gizi kimliğine de yansıtan yaratıcı birey, Türk fantezi-pop müziğinin kült şarkılarını kendisine göre yeniden yorumluyor. Yorumlarında trip-hop özellikleri taşıyan bir ses manzarasını resmederken, elektronik müziğin sakin, kibar dokunuşları, akustik çalgıların eşliği ile fantezi-pop şarkılarını bir tuhaf Portishead şarkısına eviriyor.

Lin Pesto ile Ankara’dan, yaptığı coverlardan ve müzikal alandaki uğraşlarına dair kısa bir röportaj yapan rvzyn.wordpress.com, röportajı internet sitesinden yayınladı:

Synthpop kıvamında çocukluğundan hatırladığın parçaları coverlıyorsun. peki kendi parçalarını duyabilecek miyiz?

Lin Pesto: Benim zaten coverlar dışında kendim için yaptığım bestelerim var. Belki sevgili Pestocuğumu severek dinleyen insanlar beste de duymak ister diye bir şeyler hazırlamaya başladım. Önümüzdeki günlerde yayınlamayı heyecan ile bekliyorum.

Tadı damakta bırakır cinsten bir alt yapıya sahipsin. seni dinlerken 60larda unutmuşuz da yeni bulmuşuz gibi bir keyifle dinler olduk. bunu nasıl başardığını sorsak?

Lin Pesto: Öncelikle çok çok teşekkürler. Aslında sadece çocukluğumda dinlediğim, bir şekilde duyduğum müzikleri şu an dinlediğim ve sevdiğim müzik tarzları ile birleştiriyorum. Umarım benim keyif aldığım kadar dinleyen insanlar da keyif alıyorlardır.

Lin Pesto’nun müzikal açıdan kimlerden izler taşıdığını az çok biliyoruz. Peki, müzikal olmayan bir ilham kaynağın var mı?

Lin Pesto: En çok “found footage” videolardan, eskiden insanların kendi kendilerine çektiği ev videolarından etkileniyorum. Onları kullanmaya çalışıyorum zaten. O görüntüler çoğu zaman şarkıya daha da anlam katıyor. Buluntu görüntüler kullanarak şarkılar için bir hikaye yaratmış oluyorum.

Ankara’nın senin için yeri nedir? Müzikal açıdan seni buraya ait hissettiren unsurlar var mı?

Lin Pesto: Ankara insanı üzüyor. Gri bir güne uyanıyorsun, içinde olan tüm enerji bir anda gidebiliyor. Ama bir yandan da sevdiğim herkes, tüm anılarım bu şehirde. Ankara’da doğup büyümeyen sevemiyor zaten bu şehiri.

Elektronik ortamda yaptığın coverlarda hedeflediğin bir nokta var mı?

Lin Pesto: Aslında sadece müzik yapmak istiyorum. Müzik yapmak beni rahatlatıyor. Cover olur, beste olur. İnsanlara bir şeyler hissettirebiliyorsam ne mutlu. Üzüntü ya da mutluluk. Hissetmek önemli.

Lin Pesto'dan ''Bu Kadar Mı?'' (Emre Altuğ cover)

Lin Pesto'dan "Yananı Görür Allah" (Bülent Ersoy cover)

Lin Pesto'dan "Haykıracak Nefesim" (Ajda Pekkan cover)

Lin Pesto'dan "Dondurma Gibisin" (Bahar Candan cover)

Lin Pesto'dan "Padişah" (Sibel Can cover)

Lin Pesto'dan "Delikanlım/Emi" (Yıldız Tilbe cover)

COVER NEDİR?

“Cover”, “Cover versiyon” ya da Aranjman, müzik alanında önceden seslendirilmiş bir eserin farklı sanatçılar tarafından yeniden icra edilmesi anlamına gelmektedir. “Cover” (Okunuşu kavır), kökeni eski Fransızcaya (coverir, 13. Yüzyıl) dayanan İngilizce bir sözcük olmasına rağmen birçok dilde değiştirilmeden kullanılmıştır. Türkçedeki en yaygın karşılığı aranjmandır.

TEKNİK BİR TERİM OLARAK “ARANJMAN”

“Aranjman” (veya düzenleme): Müzikle ilgili “teknik bir terim olarak” ele alındığında “aranjman”, orkestrasyondan farklı olarak bestesi daha önceden yapılmış bir melodinin stilini muhafaza etmek şartıyla çeşitli enstrümanlara dağıtılarak yeniden düzenlenmesi (İng. arrangement) ve bu sırada parçanın akışı ve armonizasyonunun yeniden yazılması, kısaca, mevcut melodiye müzikal bir çeşitlilik kazandırmak anlamına gelmektedir. Bu teknik işleme “aranje etmek” bunu yapan kimseye “aranjör” ortaya çıkan yeni esere de “aranjman” adı verilir.

MÜZİK AKIMI OLARAK “ARANJMAN”

“Aranjman müzik akımı“: Aranjman sözcüğü, teknik anlamı dışında “bir müzik akımı”nı tanımlamak için de kullanılmaktadır. “Aranjman müzik” türü bir dönem Türkçeleştirilmiş yabancı dildeki şarkılara verilen addır, yani kısaca “aranjman” olarak adlandırılan bu şarkılar yabancı dildeki müziklerin Türkçe cover’larıdır. Bu maddede ele alındığı anlamıyla “aranjman müzik akımı” 1960’ların hemen başında ortaya çıkmış ve 10 yıl boyunca hüküm sürdükten sonra 1970’lerin başında yerini Anadolu Pop (veya Anadolu Rock) akımına bırakmıştır. Bu tür şarkılara verilen bir başka ad da “Türkçe sözlü hafif Batı müziği“ydi. “Türkçe pop”, “Türk popu”[1]“Türk pop müziği” veya TRT’nin kullandığı “Türk hafif müziği” terimleri zaman zaman aranjman yerine kullanılmış olsalar da bunlar Türkçe besteleri de içine alan daha geniş bir kavramı temsil ediyordu ve gerçek anlamıyla “Aranjman müzik”in tam karşılıkları değillerdi.

TARİHÇE

1960’lara gelinceye kadar Türkiye’de pop şarkılar Türk şarkıcılar tarafından orijinal dillerinde yani İngilizce, İspanyolca, Fransızca ve İtalyanca söyleniyordu. 1961 yılında Fecri Ebcioğlu ilk kez Fransız pop şarkıcısı Bob Azzam’ın “C’est écrit dans le Ciel” adlı parçasına Türkçe sözler yazıp “Bak Bir Varmış Bir Yokmuş” adıyla İlham Gencer’e söyletmesi ile aranjman akımı başlamış oldu. Bu parça Türkçe söylenmiş ilk pop şarkısıdır. Şarkı büyük bir ilgiyle karşılanınca devamı çığ gibi geldi. Ebcioğlu’na Sezen Cumhur Önal’ın da katılması ile yüzlerce yabancı pop şarkısına Türkçe sözler yazılarak plaklar dolduruldu. Bu şekilde aralarında Ajda Pekkan, Alpay, Ertan Anapa’nın da olduğu onlarca şarkıcı ülke çapında ünlü oldular. Talep o kadar fazlaydı ki bu iki söz yazarı daha da ileri giderek şarkıların orijinal bestecilerini ve yorumcularını Türkiyeye getirterek kendi bestelerine Türkçe sözler yazarak bizzat kendilerine plak doldurttular. Bunlar arasında Adamo, Marc Aryan, Johnny Hallyday, Sacha Distel, Peppino di Capri, Mina ve Patricia Carli gibi Avrupa’nın tanınmış şarkıcıları da vardı. Avrupalı şarkıcıların kendi şarkılarını kırık bir Türkçeyle söylemeleri insanlara o denli sempatik gelmişti ki aynı aranjmanları seslendiren Türk şarkıcılar da tıpkı onlar gibi kırık bir Türkçe kullanmaya başladılar. Örneğin aranjmanını Fecri Ebcioğlu’nun yaptığı “Her Yerde Kar Var”ı kendi bestecisi Salvatore Adamo nasıl bozuk bir Türkçe ile söylediyse aynı aranjmanı Ajda Pekkan da tıpkı onun gibi bozuk bir aksanla söylemişti.

Aranjman akımının (modasının) bu iki öncüsü Fecri Ebcioğlu ve Sezen Cumhur Önal’a bir süre sonra Fikret Şeneş ve Ülkü Aker, 1970’lerde de Norayr Demirci katıldı. Uzun yıllar bu alanda sadece bu isimler vardı.Bu isimlerin yazdıkları Türkçe sözlerle plak yapılmış birçok şarkı orijinallerinden daha başarılı olmuştur, başarının payı bazen düzenlemede bazen de yazılan başarılı Türkçe sözlere aittir. “Kimler Geldi Kimler Geçti”, “Memleketim”, “Son Verdim Kalbimin İşine”, “Bu Ne Dünya”, “Sev Kardeşim” orijinal versiyonunun önüne geçmiş olan şarkılardan bazılarıdır. Sezen Cumhur Önal’a göre Kamuran Akkor için sözlerini yazdığı “Aşk Eski Bir Yalan” adlı aranjmanı, şarkının orijinali olan Enrico Macias’ın “S’il Fallait Tout Donner”den daha fazla satmıştı.

Gönül Yazar, Nesrin Sipahi, Gönül Akkor ve İnci Çayırlı gibi Türk müziğinin tanınmış isimleri de bir zamanlar aranjman söylemişlerdi. Hatta Ahmet Sezgin, Orhan Şener ve Ayla Büyükataman’ın da aranjman plakları vardır.

Naci Görür İstanbul'da nokta atışı yer göstererek uyardı! Altın yeni haftaya nasıl başladı? Gemi yan yattı! Personel tahliye edildi...
Sonraki Haber